Lang leve de druif, de olijf en de 2.000 km! - Reisverslag uit Zafra, Spanje van Geert Etten - WaarBenJij.nu Lang leve de druif, de olijf en de 2.000 km! - Reisverslag uit Zafra, Spanje van Geert Etten - WaarBenJij.nu

Lang leve de druif, de olijf en de 2.000 km!

Door: Geert

Blijf op de hoogte en volg Geert

20 September 2015 | Spanje, Zafra

Zoals de titel van mijn verslagje al doet vermoeden, heb ik vandaag alleen maar druiven en olijven gezien. Ook heb ik na een rit van 87 km (de grens van) de 2.000 km overschreden! Ik viel wat de druiven betreft met mijn neus in de boter, want de druivenoogst in de omgeving van Almendralejo en Los Santos de Maimona was vandaag in volle gang. Tractors met aanhangers vol met druiven reden af en aan om de oogst naar de coöperatie te brengen. In Los Santos stond zelfs een file van tractors om het terrein van de coöperatie op te komen. En ik natuurlijk foto's daarvan maken, hetgeen bij de boeren tot gespreksstof en gelach leidde. Maar dat kan me allemaal niet deren! Als je zo langs al die druiven rijdt, wil je natuurlijk ook wel eens proeven of ze ook echt lekker smaken. Ik ben een paar keer gestopt, heb een handjevol druiven geplukt en ik moet bekennen, dat de witte druiven bijzonder goed smaakten. Er stonden overwegend witte druiven. De rode druiven waren duidelijk in de minderheid en waren nogal klein. Ook ben ik gestopt om van de pluk foto's te maken. En ook dat ging niet onopgemerkt. Zodra de boeren in de gaten hadden dat ze gefotografeerd werden, zwaaiden ze naar mij en ik zwaaide natuurlijk terug. Wat ik zo opmerkelijk vind, is dat alles handmatig gebeurt; er komt geen oogstmachine aan te pas. En als je dan ziet hoeveel hectaren druiven ik vandaag gepasseerd ben, dan zal de oogst nog lang duren. De oogst van de olijven gebeurde op veel kleinere schaal in de buurt van Mérida. Eerlijk gezegd kan ik op dit moment geen druif of olijf meer zien! Maar daar valt de komende dagen zeker niet aan te ontkomen. En met je ogen dicht fietsen is ook niet erg handig. Maar zoals altijd weet ik daar wel een mouw aan te passen.
Mijn aankomst in Zafra was ook een bijzondere. Van een Australiër, die ik gisteren in Mérida ontmoet had, kreeg ik het adres door van een herberg genaamd "Van Gogh"; het zou daar goed toeven zijn. Toen ik in Zafra aankwam werd ik in eerste instantie door twee agenten naar de verkeerde herberg verwezen. Met behulp van Ricette, die het adres op internet op zocht, wist ik alsnog de herberg van mijn keuze te bereiken. Daar werd ik alleraardigst ontvangen door Antonio, die in een oude Spaanse villa een herberg runt. En ik viel vandaag voor de tweede keer met mijn neus in de boter, want ik kon meteen aanschuiven bij het middageten. Gezelligheid is duidelijk troef in deze herberg en dat doet mij denken aan thuis. Nog anderhalve week en dan is het weer 'home sweet home'! (ik stop voor dit moment even mijn verhaaltje omdat ik even naar de kerk in Zafra ga voor foto's).
Ik heb vandaag vooral veel contact gehad met Johannes uit München, die uitstekend Spaans spreekt en voor vertaling zorgt. Na het middageten ben ik om 15.30 uur Zafra in gegaan. Dit leuke en gezellige plaatsje heeft een kasteel (dat niet bezocht kan worden omdat er een hotel (Parador) in gehuisvest is) en twee kloosters. Op aanraden van Johannes en Antonio ben ik naar het klooster van Santa Clara (=slotzusters) gegaan om daar een stempel voor mijn pelgrimspaspoort te halen. Helaas was het klooster en het bijbehorende museum gesloten. Maar Geert is niet voor één gat te vangen; de zusters verkopen iedere dag op bepaalde tijdstippen zelf gemaakte koekjes (dolces). Zo ook tussen 16.30 en 18.00 uur. Je moet aanbellen en dan verschijnt een zusterje achter een kleine balie en vraagt wat je wilt kopen. Dus heb ik 6 grote koeken ad 2,20 euro gekocht en meteen om een stempel gevraagd. En mijn stempel kreeg ik! Mijn dag was weer goed temeer daar ik ook van de grote kerk in Zafra een stempel hebt weten te bemachtigen; gewoon de sacristie voor de mis binnenwandelen, zeggen dat je een pelgrim uit Nederland bent en klaar is Kees! Ik vind het altijd bijzonder om stempels te bemachtigen die anderen niet hebben. Zie het maar als een leuke uitdaging!
Zojuist voor 4 euro een heerlijke pizza gegeten met als toetje perenyoghurt.
Morgen staat een behoorlijke klim op het programma naar 1.108 meter; daar ligt het heiligdom van Tentudía. Zafra ligt op 508 meter, dus ik moet 600 hoogtemeters overbruggen. Ik doe het gewoon rustig aan en zie wel waar ik morgen strand.
Ik heb nog anderhalve week te gaan en probeer fietsend Malaga te halen. Daarna zal het waarschijnlijk aan het strand uitrusten worden, want 5 oktober wacht de gemeente Veghel weer op mij!
Of ik morgen weer een bijdrage lever is afhankelijk van de aanwezigheid van Wifi. Anders neemt Ricette de honneurs waar en dat doet ze wat mij betreft uitstekend!

  • 20 September 2015 - 21:33

    Anne:

    Dag Geert,

    Zojuist begonnen met het lezen van jouw avonturen van de afgelopen dagen. Grappig dat ik met een handje (heerlijke witte) druiven op de bank zit (helaas geen verse, maar uit de supermarkt) terwijl ik jouw laatste verhaal 'lang leve de druif en olijf' aan het lezen ben!

    Zo te lezen gaat het over het algemeen goed en mag je flink zweten op het fietsie met al die hoogte verschillen.
    Heel veel succes met de laatste loodjes. Ik zal aan je denken terwijl ik lekker verder peuzel van mijn druiven!

    Geniet er nog van!

    Groetjes Anne

  • 20 September 2015 - 22:09

    Nick En Rianne :

    Hoi Geert,

    Vanuit Lieshout wensen wij je nog vrel succes de komende anderhalve week op de fiets of op het strand. We doen het je allemaal niet na. Geniet nog van je fietstocht en alle natuurschoon om je heen. Risette ook jij nog veel succes thuis met alle hand en spandiensten voor manlief. En proficiat met Maud haar diploma, knap hoor. Maar goed dat Geert niet ieder jaar zo'n tocht fietst. Als hij nog moet aftrainen de koffie staat voor jullie klaar in Lieshout.

    Groeten,

    Nick en Rianne

  • 21 September 2015 - 10:53

    Betsy:

    Nou Geert vandaag heb je we een bijzondere dag meegemaakt!!!! Je klinkt ook of je helemaal niet moe bent!!!! De klim van maandag zal wel weer zwaar worden! Hopelijk heb je ook geen buikpijn van de druiven en olijven !!!!
    Groetjes en hou je haaks!!!!! X :-)

  • 21 September 2015 - 12:30

    Jos:

    Hoi Geert,
    Kan me nog goed herinneren dat jij in 1989 op Kos ook heerlijk had genoten van de druiven die we op onze wandeltocht hadden gekregen. Wij hadden er een paar opgegeten en jij de rest. Ze waren zo heerlijk!!!! Terwijl we op de terugtocht bij een balkende ezel stonden te kijken, die toch echt iets speciaals had met Ricette :) :) :), begon jij plotseling te rennen en hield je je billen goed samengeknepen. Wij maar lachen en jij zoekend naar een wc. Dus let op met al die lekker druiven. Je kunt ze beter verwerken tot wijn en dan dat heerlijke druivensap nuttigen.
    Afgelopen week had PSV van het machtige Manchester united gewonnen in een bloedstollende wedstrijd en zaterdagavond flopte ze tegen Heracles. Max Verstappen heeft met een prachtige inhaalrace en een 8ste plaats weer punten verdiend. Net zoals jij heel veel punten hebt verdiend met deze prachtige solorace. Geniet ze en laat het geen druivenrace worden :):):).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geert

Actief sinds 10 Mei 2009
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 67406

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2015 - 30 September 2015

Santiago de Compostella op herhaling!

14 Juni 2009 - 17 Juli 2009

Fietstocht naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: