Zachtjes tikt de regen tegen mijn helmpie! - Reisverslag uit Baños de Montemayor, Spanje van Geert Etten - WaarBenJij.nu Zachtjes tikt de regen tegen mijn helmpie! - Reisverslag uit Baños de Montemayor, Spanje van Geert Etten - WaarBenJij.nu

Zachtjes tikt de regen tegen mijn helmpie!

Door: Geert

Blijf op de hoogte en volg Geert

15 September 2015 | Spanje, Baños de Montemayor

Gisteren hebben jullie via Ricette al kunnen vernemen, dat ik Salamanca helemaal het einde vind. Men had er mij al van te voren op gewezen, maar ik heb het nu zelf mogen ervaren: Salamanca is 'the place to be'! Toen ik 's middags in Salamanca rondliep was ik de frustratie van 's ochtends al weer vergeten: weer zo'n eindeloos lange weg, maar dit keer wel met wat meer variatie (zonnebloemen, wijnranken en gedorste graanvelden). Ik was trouwens ook nog in de modder uitgegleden, toen ik zo nodig me in een zonnebloemenveld moest begeven om een foto te maken; wat doorntjes in mijn been en vuile kleren waren het gevolg!
Zoals iedere dag probeer ik in contact te komen met mede-pelgrims. En dat gaat me goed af. Gisteren uitgebreid gesproken met een Amerikaanse jongedame (Hospitalero), een Canadese (Hospitalero) en een Australische vrouw (kamergenote) en een Portugees. Het blijft altijd leuk om ervaringen met elkaar uit te wisselen en elkaar tips te geven, want de meeste pelgrims gaan de kant uit, die ik al heb gehad. En van mijn tips wordt dankbaar gebruik gemaakt.
Toen ik in Zamora was heb ik trouwens 's avonds gegeten met Jaap en Joop uit de Hoeksche Waard; twee gezellige heren van rond de 70, die al heel wat camino's hadden afgelegd. We hebben heel wat afgekletst en gelachen.
Terug naar vandaag. Om iets naar 08.00 vertrokken uit Salamanca. En wederom werd ik gekuld door de slechte bewegwijzering. Probleem was dat ik daar pas 12 km na de bewuste afslag achterkwam. Ik had de afslag wel gezien maar daar werd verwezen naar een plaats die niet op mijn routebeschrijving stond. Toen ik er na 12 km achterkwam had ik twee keuzes: 9 km terugrijden of doorrijden en via een andere route alsnog op de juiste weg komen. Ik koos voor het laatste; het kostte me uiteindelijk (via Vecinos-Las Veguillas-Frades de la Siera) 6 extra km maar als klap op de vuurpijl kwam er ook nog een extra beklimming naar 1.100 meter (Las Veguillas) bij! Vandaag weer een ander landschap meegekregen, namelijk dat van het vele vee dat op uitgestrekte heuvelachtige vlakten graast; vaak in de combinatie van koe met kalf. Hele kuddes kwamen voorbij. Maar ook zwarte varkens die naar hartenlust wroeten in de grond (nergens megastallen gezien). Toen ik eenmaal weer op de juiste weg zat kwam ik in de granietstreek van Spanje (Valdelacasa) terecht. Veel graniet aan de oppervlakte, maar er werd ook graniet in enkele groeven gewonnen.
De dag begon droog met weer heel veel tegenwind, maar al gauw kwam de regen uit de lucht vallen. Tot aan het moment dat ik na 101 km in mijn herberg arriveerde bleef het maar regenen en regenen. Ik was met uitzondering van mijn bovenlichaam drijfnat. Een half uur onder een hete douche doet daarna wonderen. Toen ik aan deze tocht begon heb ik aan een aantal van jullie beloofd vooral naar mijn lichaam te luisteren en niet als een bezetene op de fiets 'te keer te gaan'. Ik kan jullie zeggen, dat me dat zo bijzonder goed afgaat, dat ik er zelf versteld van sta. Ook vandaag stonden weer behoorlijk wat klimmetjes op het programma. Ik heb me niet gek laten maken (door wie overigens??????) en heb in alle rust deze bergjes bedwongen. Gisteren maar één lopende pelgrim tegen gekomen, vandaag waren het er drie (twee lopers en één fietsers). Wel kwam ik bij een tankstation een Nederlands stel uit Friesland tegen, die met de auto op de terugweg waren naar Nederland. Even een babbeltje en dan weer door! Mijn tocht is zeker eenzaam als het gaat om het fietsen. Maar ik weet me daar toch goed tegen te wapenen; denk vaak aan al het mooie dat nog komen gaat (zoals het weerzien met thuis, maar ook de plaatsen Trujillo, Mérida, Zafra en Sevilla)! In een herberg ben ik nooit eenzaam, want ik ga altijd op zoek naar contact met andere pelgrims. En zoals al eerder opgemerkt gaat me dat goed af!
Nog even terug naar die tegenwind. Vandaag en afdaling gehad, waarbij de teller terug ging van 30 km per uur naar 25 km per uur nog voordat ik op het laagste punt was. De wind temperde mijn snelheid en dat is vandaag meer dan eens gebeurd. Morgen wordt wederom regen voorspeld, maar vanaf donderdag zou het beter moeten worden. Weer of geen weer, ik ga onverminderd door, maar luister wel naar lijf en ledematen. Zo dat was het weer voor vandaag. Groeten aan iedereen, maar speciaal aan mijn kinderen! Papa vindt het leuk als jullie ook even een reactie achterlaten!!! Ik weet dat jullie me volgen, maar een berichtje geeft mij weer extra kracht!!!

  • 15 September 2015 - 21:23

    Piet En Antje:

    Hoi Geert,
    Zo te lezen, geniet je flink van je pelgrimage. Je beleeft het heel anders dan de eerste tocht. Toch is het gevoel van onderweg zijn meteen aanwezig. Althans dat is onze ervaring. Fijn dat je nu beter naar jezelf kunt luisteren. We horen de (niet vertelde) verhalen graag weer als je terug bent.
    Pelgrimsgroet van Piet en Antje

  • 15 September 2015 - 21:34

    Betsy:

    Hoi Geert, hier ben ik weer!!! Ome Christ kijkt voetbal maar ik vind jouw verhaal mooier, ha ha !!!!
    PSV voetbalt, jouw club denk ik ! Mooi dat je de dag weer goed doorgekomen bent ondanks de regen en de klim! Je doet t toch maar mooi!!!!
    Hopelijk morgen weer n mooie fietsdag!!!!
    Groetjes, tnt Betsy X :-)

  • 16 September 2015 - 00:22

    Anne-Marie:

    Je overtreft jezelf in je stoutste verwachtingen.
    Ga zo door!
    En laat je inderdaad vooral niet gek maken door jezelf!

  • 16 September 2015 - 14:22

    Marijn:

    Leuk je updates te lezen Geert!
    Motiverende verhalen die zowel plussen als minnen benoemen.
    Ik blijf lezen, zet hem op!

    PS:
    Vorige week heb ik gepresenteerd op de gemeente, jammer dat je er niet bij was, voelde incompleet.

    Succes en groeten

    Marijn

  • 16 September 2015 - 17:45

    Paulien:

    Hoi Doorzetter!

    Hans en ik moesten vandaag aan je denken. Wij zitten een beetje vakantie te vieren op Kos en hebben fietsen gehuurd. Nou waren we vandaag dus aan het fietsen en toen er een klimmeTJE kwam waren wij het na 5 minuten al beu met 30 graden. We hebben respect voor je!!!
    Hopelijk tref je gauw wat beter weer, fietst een stuk fijner.

    Groetjes,
    Hans en paulien

  • 16 September 2015 - 19:14

    Jos:

    Hoi Geert,
    Met al die dieren onderweg had je een heerlijke maaltijd kunnen bereiden. De koeien hadden je heerlijke verse melk kunnen geven. Maar jij maakt er natuurlijk liever een toetje van.
    En dan de specialiteit van Spanje het Iberico varken. Deze varkens vreten alleen eikels waardoor ze super mals vlees krijgen. Dit smelt weg. Dus de volgende keer net als Obelix achter een varken aan en 's avonds aan het spit.
    Alle gekheid op een stokje, je blijft fantastisch presteren net als PSV gisterenavond met 2-1 winnen van het clubje van Lowieke.
    Geert groetjes en blijf genieten.

  • 16 September 2015 - 19:23

    Chris, Janine En Natuurlijk Pepijn:

    Hoi topper Geert,

    fijn dat de pijn weg is, houden zo. Zet 'm op en...laat je niet gek maken. Waar zo'n reis al niet goed voor is;)

    Groetjes van de familie Leenders uit een regenachtig Gimmert!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geert

Actief sinds 10 Mei 2009
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 67418

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2015 - 30 September 2015

Santiago de Compostella op herhaling!

14 Juni 2009 - 17 Juli 2009

Fietstocht naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: