Het eerste deel op waardige wijze afgesloten - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Geert Etten - WaarBenJij.nu Het eerste deel op waardige wijze afgesloten - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Geert Etten - WaarBenJij.nu

Het eerste deel op waardige wijze afgesloten

Door: Geert

Blijf op de hoogte en volg Geert

08 September 2015 | Spanje, Santiago de Compostella

De zonsondergang van gisterenavond spookte vanochtend nog steeds door mijn hoofd. Wat een prachtig verschijnsel! Wat ik nog vergeten was te vermelden was dat ik erachter was gekomen dat ik nog een zesde steen in mijn broekzak had zitten, die ik vergeten was bij Cruz de Ferro achter te laten. Het leek mij een goed idee om deze steen dan maar aan het einde van de wereld in de zee te gooien. Vanaf de rotsen heb ik geprobeerd de steen in de zee te werpen; of het gelukt is weet ik niet want ik hoorde geen plons(je).
Vanochtend om 06.00 uur al een douche genomen en daarna nog even terug gekropen in de slaapzak. Om 08.00 uur ben ik vertrokken vanuit Fisterra na eerst afscheid te hebben genomen van de twee Litouwse dames. Ik had ook vandaag weer geluk, want ik was getuige van de zonsopgang rond 08.30 uur. Ik heb dan ook alle tijd genomen om enkele foto's te nemen alvorens ik vanuit Cee aan de zware klim naar Hospital begon (van zeeniveau naar 410 meter). Ik heb rustig aan gedaan om mijn knie en bovenbenen wat te ontzien. Maar de terugweg bleek toch wel van een zwaarder kaliber dan de heenreis van gisteren. De klimmetjes waren veel venijniger en dat voelde ik meteen. Weinig andere fietsers tegengekomen. De meeste fietsers fietsen een enkele trip en gaan dan met de bus (met de fiets in het bagageruim) terug naar Santiago. Het zal ook wel met de zwaarte van de terugreis te maken hebben, dat veel (Nederlandse) fietsers hier vanaf zien. Onderweg nog een lekker stuk cake en wat fruit gekocht en natuurlijk een heerlijke beker yoghurt. Rond 14.45 gearriveerd in een qua verkeer chaotisch Santiago, omdat enkele boeren de tunnel in de stad hadden geblokkeerd. Zojuist (20.45 uur) was er nog steeds sprake van heel veel oponthoud. Om 15.00 uur voor de laatste keer nog even naar Jan & Helen van de huiskamer van de Lage Landen geweest om aan hen de heen- en terugreis naar/vanuit Fisterra terug te koppelen, zodat zij die informatie weer kunnen gebruiken voor andere Nederlandse en Belgische pelgrims.
Daarna snel mijn herberg opgezocht, gedoucht en mijn dagboek bijgewerkt.
Vandaag voor het eerst onder de 100 km gebleven (98 km). Om 18.15 uur naar de stad gegaan om te proberen in aanmerking te komen voor een gratis diner. Al jaren en jaren geldt er in Santiago een traditie, waarbij de eerste tien pelgrims die zich bij het Parador (een 5 sterren hotel) melden voor een ontbijt, lunch of diner dit gratis aangeboden krijgen (je moet wel je 'compostulaat' bij je hebben om aan te tonen dat je de tocht heb volbracht). Afgelopen zondag was ik te laat, maar dit keer was ik voor het diner nummer 10 en mocht ik mee naar een speciale pelgrimskamer in dit hotel; deze kamer ligt overigens wel voor de vaste gasten uit het zicht (je zou het een achterkamertje kunnen noemen). We werden direct gedirigeerd naar de keuken, waar een overvloedig diner voor ons klaar stond (tortilla met sla en tomaat, overheerlijke spaghetti carbonara en meloen na). Naast mijzelf, waren er ook nog 3 Fransen, 3 Engelsen, 2 Duitsers en 1 Pool. Dit was een waardige afsluiting van mijn eerste deel van deze fietsreis. Vandaag was het nog min of meer routine, morgen wacht het onbekende, de verrassing. Het zal zeker een andere belevenis worden dan afgelopen week! Ik zal mijn best doen om jullie in ieder geval van mijn belevenissen op de hoogte te houden.
Voor vandaag welterusten en morgen gaan we met goede moed aan het tweede deel beginnen.

  • 08 September 2015 - 21:37

    Betsy:

    Vandaag had je dus een bofkont in plaats van een zere kont!!!!!!
    Gelukkig gaat alles goed ! Op naar de volgende route, ben weer benieuwd ! Succes !!!!
    Groetjes weer!!!!
    tnt Betsy!!!! X :-)

  • 08 September 2015 - 22:56

    Roel:

    Geert een mooi verslag
    Succes en probeer je aan je beloofde te houden
    Weet dat het moeilijk is
    Tot een volgend verslag

    Gr roel

  • 09 September 2015 - 08:31

    Ad:

    Geert veel succes met je nieuwe uitdaging van je mooie tocht ik hoop dat het je voor de rest voor de wind veel plezier het nieuwe deel ben benieuwd naar de volgende dagen die eraan komen veel geluk grt.ad en wilma

  • 09 September 2015 - 13:05

    Jos:

    proficiat met het zeer geslaagde eerste deel van jouw bedevaart

  • 09 September 2015 - 13:07

    Jos :

    Veel plezier en succes met deel twee. Het onbekende is een mooie spannende factor.

  • 09 September 2015 - 14:35

    Corien:

    Hoi Geert, wat super dat verslag.....zo beleven we het een beetje met jou mee!
    Heel veel succes verder....en vooral geniet er van! Carpe diem!! :-)
    Warme groetjes uit Erp!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geert

Actief sinds 10 Mei 2009
Verslag gelezen: 143
Totaal aantal bezoekers 67421

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2015 - 30 September 2015

Santiago de Compostella op herhaling!

14 Juni 2009 - 17 Juli 2009

Fietstocht naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: