Vandaag ben ik te ver gegaan! - Reisverslag uit Monesterio, Spanje van Geert Etten - WaarBenJij.nu Vandaag ben ik te ver gegaan! - Reisverslag uit Monesterio, Spanje van Geert Etten - WaarBenJij.nu

Vandaag ben ik te ver gegaan!

Door: Geert

Blijf op de hoogte en volg Geert

21 September 2015 | Spanje, Monesterio

De titel van mijn verslagje van vandaag moet je zowel letterlijk als figuurlijk nemen. In letterlijke zijn ben ik te ver gegaan, omdat ik 12 km terug moest om in een herberg onderdak te kunnen vinden. Ik had verwacht dat ik nog kon door fietsen maar de pijp was leeg om nog de resterende 30 km naar de eerstvolgende herberg te volbrengen. Dus zat er niets anders op dan van de route af te wijken en naar een herberg in Monesterio uit te wijken die op de camino voor de wandelaars ligt. Vandaag toch nog 102 km gereden. Zoals gezegd, moest ik daarvoor een behoorlijk stuk terugrijden en dan ook nog heuvel op. In figuurlijke zin ben ik te ver gegaan, omdat ik nu zelf het gevoel heb vandaag de grens van mijn krachten overschreden te hebben. Het was vandaag ook geen normale dag! Het was allereerst behoorlijk warm; vandaag een groot gedeelte zonder shirtje gereden en minstens 5 liter vocht naar binnen gewerkt! En qua inspanning moest ik ook aan de bak. Aan de beklimming naar het heiligdom van Tentudía ging al een 17 km lange heuvel-op-heuvel-af rit naar Calera de Léon vooraf. De laatste kilometer naar Calera de Léon ging zo steil, dat ik de grootste moeite had om in het allerkleinste verzet boven te komen. Daarna maar even uitgerust, wat gegeten en toen begonnen aan de klim naar het heiligdom. Ik had me heel veel voorgesteld van dit heiligdom, foto's van de binnenkant gezien, maar bij aankomst was alles op slot. Schijnbaar is het niet voor publiek toegankelijk. En daar stond ik dan in mijn eentje op 1.104 meter hoogte. Het uitzicht was fenomenaal, maar toch overheerste een beetje de teleurstelling. Ik had er meer van verwacht! Zowel Calera als Monestario staan bekend om de hammen van het Iberisch varken. En die heb ik vandaag in grote getale gezien, gehoord en geroken. Wat maken die beesten een lawaai. In Monestario is een museum gewijd aan de ham. Daar even een kijkje genomen om te ontdekken wat er allemaal komt kijken bij de productie van zo'n ham, die hier in Spanje een ware delicatesse is. Dat mag ook wel als 100 gram ham al gauw tussen de 8 en 10 euro kost. Dus proeven was er dit keer niet bij!
Ondanks het overschrijden van mijn grens heb ik toch genoten van de mooie omgeving en de rust. Weer geen enkele pelgrim tegengekomen! Maar foto's maken doe ik volop; lig ik met mijn buik in het gras om een lila bloemetje bij Tendudía als voorgrond te fotograferen. Gelukkig waren er geen mensen in de buurt; maar wat dan nog, ik schaam me nergens voor. Ik heb sowieso het gevoel dat ik in veel dorpjes een toeristische attractie ben; ik word me toch aangestaard!! Maar een vriendelijke lach terug doet veel! Nog even terugkomend op mijn verblijf in Zafra. Vanmorgen nog heerlijk gekletst met Antonio, Johannes en Stefan. Daarom pas om 08.30 uur vertrokken. Toen ik tegen Antonio zei dat ik wel reclame voor hem wilde maken, gaf hij me meteen een aantal folders mee om onderweg in herbergen uit te delen. En dat heb ik in Monesterio ook gedaan!
Morgen probeer ik in Sevilla te komen; ruim 120 km voor de boeg. Maar weinig klimkilometers en veel dalen. Dat moet te halen zijn. Of ik dan nog aan mijn tocht naar Malaga begin weet ik niet. Zoals gezegd mijn krachten worden minder. Ik merk ook dat ik heel wat kilo's kwijt ben. In het museum van de ham stond een weegschaal en met kleren aan woog ik 72,6 kilo! Toen ik ging waren het er zonder kleren 79,5 kg! Ik bekijk de komende dagen hoe ik me voel en neem dan een beslissing!
Nu snel nog even wat gaan eten en dan snel naar bed!
Tot de volgende keer maar weer!

  • 21 September 2015 - 21:13

    Piet En Antje:

    Hallo Geert,
    Toen ik de titel zag, schrok ik wel een beetje. Zou hij het (nog) niet geleerd hebben? Maar gelukkig bedoel je te ver gaan in letterlijke zin en afstand. Hoewel ik tussen de regels door lees dat je ook moe begint te worden. Maar wat wil je als je zoveel kilo's kwijt raakt :)
    Verder hebben we toch de indruk dat je nu meer geniet van alles om je heen als op de vorige tocht. Daar was je meer met het fietsen en het behalen van je doel bezig. Mooi om te lezen.
    De trouwbeurs, waar Edith en ik samen naartoe waren, is prima verlopen. Toch denken bruidsparen niet in eerste instantie aan de gemeente als ze willen gaan trouwen. Het is meer van 'O ja, dat moeten we ook nog regelen!' Op zo'n belangrijke dag heb je meer met trouwjurken, bloemen, foto's, kaarten, taarten, auto of koets, enz. enz.
    Geert nog heel veel genieten deze laatste dagen en rustig aan.
    Pelgrimsgroeten van Piet en Antje

  • 21 September 2015 - 21:27

    Jos:

    Hoi Geert,
    Goed van je dat je naar je lichaam hebt geluisterd en niet bent door gefietst. Blijf zorgen dat je optimaal van je laatste deel geniet. Het laatste blijft iedereen zich altijd goed herinneren. Zorg goed voor jezelf en eet anders toch maar een hammetje extra. Straks zakt je broek nog van je kont en moet je een hele nieuwe garderobe kopen.
    Misschien in 2 dagen naar Sevilla en daarna met de trein naar Malaga en lekker enkele dagen heerlijk uitrusten en bijkomen aan het strand. rustig een goed boek lezen en kijken naar al het moois op het strand. in ieder geval veel plezier en succes morgen. Hasta la vista.

  • 21 September 2015 - 22:17

    Betsy:

    Hoi Geert, ik vind dat Jos gelijk heeft en ga lekker met de trein naar Malaga !!!!
    Geniet ook nog even in Sevilla en denk alvast aan de dagen die je nog tegoed hebt!!!!!
    Veel sterkte morgen weer , lekker op je gemakje naar beneden!!!!

    Doei en tot morgen!!!!!! :-)

  • 22 September 2015 - 07:51

    Paulien:

    Hoi Geert,

    Wat een prachtige tocht maak je toch, leuk om je verslagen te lezen!
    Het einde is in zicht, geniet van het laatste gedeelte en blijf aan jezelf denken.
    Daarna lekker uitrusten en bij eten aan het strand. Hopelijk vind je de rust om even lekker bij te komen voordat je thuis weer aan de slag moet.
    Geniet ervan!!!!!!
    Groetjes,
    Paulien

  • 22 September 2015 - 14:02

    Liesbeth Van Oss:

    Hey Geert,

    Net weer even een inhaalslag gepleegd en je verslagen gelezen!
    Wat een een belevenissen allemaal, je kunt er bijna een boek van schrijven en fijn om te lezen dat je ook geniet!!

    Sterkte nog met de laatste loodjes, hou vol en we zien je weer graag op het stadhuis verschijnen!!

    Groetjes, ook van Riet en Suzy

  • 22 September 2015 - 14:09

    Edith:

    Geert, Denk goed aan jezelf de laatste dagen en ik heb nog wel wat kilootjes in de aanbieding voor je. ;)

  • 22 September 2015 - 14:50

    Nellie Leenders:

    Dag Geert,
    Ik geniet elke dag van de verhalen. Soms denk ik jeetje, wat een kracht om zo door te gaan.
    Geniet van alles wat je tegenkomt en maak er nog een fijne laatste dagen van.
    Groetjes van Herman en Nellie

  • 22 September 2015 - 15:16

    Ellen En Maartje:

    Haa die Geert,
    Nog even door bikkelen. We zetten de koffie voor je klaar als je terug bent!

  • 22 September 2015 - 18:34

    Seakle Satter:

    Hallo Geert, wat een onderneming en dat voor de tweede keer. Maar de verhalen geven het enthousiasme weer waardoor je steeds opnieuw in staat bent de volgende dag de route te vervolgen. Dacht een dezer dagen even een 'bakkie' te doen (was in de buurt), maar dat komt dan wel de volgende keer. In ieder geval sterkte de komende dagen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Geert

Actief sinds 10 Mei 2009
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 67326

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2015 - 30 September 2015

Santiago de Compostella op herhaling!

14 Juni 2009 - 17 Juli 2009

Fietstocht naar Santiago de Compostela

Landen bezocht: